piątek, 22 lutego 2013

Przyszedł czas na przymiotnik...

Chciałam opracować wątek do końca, więc teraz przyszła kolej na opracowanie słowne i graficzne przymiotnika ;)

Przymiotnik to część mowy, która opisuje otoczenia, dlatego warto podczas rozmów z dzieckiem opisywać świat i gdy dziecko zapyta "co to jest?" odpowiedzmy "to jest dmuchana, niebieska piłka plażowa". W ten sposób dzieci chłoną nowe słowa, a ich wypowiedzi stają się rozbudowane.

Cóż dalej? Gdy już dziecko potrafi mówić warto zagrać w zabawę "jaki jest... pies?" i wtedy opisujemy czworonożny, hałaśliwy, kudłaty, czarny, mały, niebieskooki i.t.d. Bawmy się przymiotnikiem wszędzie, jest to zabawa, którą dzieci uwielbiają!

Inną zabawę zaczynamy słowami "przynieś mi kredkę"...
- Kasiu, przynieś mi proszę kredkę.
- Proszę...
- Przyniosłaś mi czerwoną kredkę, ale nie o nią mi chodziło...
- Czy to ta?
- Przyniosłaś mi niebieską kredkę, ale nie ją miałam na myśli....
- A jaką?
- Chciałam zielona kredkę.
- Proszę...
- To jest zielona kredka, ale nie o nią i chodziło...
- A o jaką?
- Chciałam zieloną, krótką kredkę.
- Proszę...
- Przyniosłaś mi zieloną, krótką kredkę, ale to nie tą chciałam...
- A jaką?
- Chciałam zieloną, krótką, ostro niezatemperowaną kredkę.
- Proszę...
- Dziękuję, o nią mi chodziło.

Taka zabawa wymusza na dziecku zadanie pytania jaka? jaki? jakie? i taki właśnie jest cel. Oczywiście można dodać, że wszystko co nam mówi jakie coś jest nazywamy przymiotnikiem.

Gdy dziecko przejdzie już mnóstwo takich "przymiotnikowych zabaw" znów sięgamy do pracy z farmą.




Na pierwszym zdjęciu dziecko szuka przymiotnika opisującego rzeczownik, po rozłożeniu kart pytamy jak brzmi lepiej "ładna Ola" czy "Ola ładna"? Zazwyczaj dzieci nie mają problemu, gdyby jednak taki się pojawił mówimy "przymiotnik będzie zawsze stał przed rzeczownikiem" - efekt końcowy pracy z przymiotnikiem i rzeczownikiem na drugim zdjęciu.

Obiecuję, że po wszystkich częściach mowy zamieszczę ściągę z wyrazami fonetycznymi i niefonetycznymi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz